קלם

קלם- (ق قيادة מנהיגות, ل لغة שפה, م معرفة ידע), היא תוכנית פורצת דרך שנועדת לעשות מהפכות בבתי ספר יסודיים, תת משיגים, בחברה הערבית. התכנית, מבוססת על שיטות העבודה המוכחות של המרכז אשר הותאמו במלואן להוראת השפה הערבית. קלם מכשירה ותומכת במנהלים, מורות ומורים כדי לשפר את ההישגים הלימודיים בבית ספרם וליצירת מנהיגות חינוכית. המתודולוגיה שהותאמה לתכנית מתמודדות בהצלחה עם האתגרים וההזדמנויות שנוצרים על רקע הפערים שבין הערבית הכתובה למדוברת ("דיגלוסיה").   

התכנית מופיעה במאגר התכניות, בגפ"ן מספר 33093 

תלמידה כותבת על הלוח

איך זה עובד?

1

לכל מנהל ומנהלת בית ספר יסודי מצוותים מנטור או מנטורית מטעם המרכז, אשר ניהלו בעצמם בהצלחה רבה בתי ספר בעבר. המנטורים, בונים ביחד עם המנהלות והמנהלים חזון חינוכי שלם לבית הספר, הכולל פיתוח תוכניות עבודה שנתיות ותמיכה מקיפה בסגל ההוראה.

2

בכל בית ספר בו פועל המרכז נוסף תקן של מאמנת אוריינות בשפה הערבית אשר מלווה בצמידות את המורות, נותנת משוב ומייצרת מסלולי הדרכה פרטניים. המאמנות פועלות במודל חדשני הכולל התבוננות פעילה בכיתות לצד משוב תמידי ולימוד משותף, והכל על מנת להעצים את המורות ולשפר את שיטות ההוראה ושגרות ניהול הכיתה, תוך חיזוק המוטיבציה של צוותי ההוראה.

3

הצוותים בבית הספר עובדים עם מערכת "מדידע" – מאגר נתונים וניתוח אונליין שפותח על ידי המרכז. המערכת מאפשרת לעקוב בצורה שיטתית אחר התקדמות הכיתה כולה וכל תלמיד באופן פרטני. בהתאם לנתונים, בעבודה מבוססת מעקב אישי, מותאמים עבור הכיתה כולה וכל תלמיד ותלמידה בנפרד דרכי ההוראה, כך שאנו מוודאים שאף אחד לא יישאר מאחור.

4

המרכז הישראלי לחדשנות בחינוך יוצר סביבות המשפרות את מוטיבציית הלמידה, כולל ספריות הממוקמות בכיתות ומכילות 400 ספרים בערבית, המחולקים לפי רמות קושי. אנו משדרגים כל כיתה עם אזור ייעודי להוראה פרונטלית הכולל שיעורים קצרים ומצומצמים, יחד עם פוסטרים המעודדים קריאה, כתיבה ושיח דיאלוגי.

5

מחקרים מראים כי שותפויות בין בית הספר להורים בחינוך משפיעות לטובה על התוצאות הלימודיות של התלמידים. אנו מעצימים הורים לעסוק באופן מלא בחינוך ילדיהם תוך טיפוח כבוד הדדי בין הורים וחברי סגל.

עדויות

בתי ספר שותפים

המרכז מנהל כיום את תוכנית קלם בבתי הספר הבאים: 

** לוקחים חלק גם בתכנית "מישרים"