כשענת דהן נכנסה לתפקיד מנהלת בית הספר היסודי סיני בראשון לציון לפני כעשור, היה לה חלום: לטפח אהבת קריאה בקרב התלמידים. בית הספר היסודי הדתי הציג באותם ימים הישגים נמוכים מאוד. בנוסף,
כ-40% מהלומדים בו הגיעו ממשפחות עולים, בעיקר מקהילת יוצאי אתיופיה, שלא דיברו עברית בבית ולרבים מהם חסרו מיומנויות בסיסיות של אוריינות.
בשנתה השנייה של דהן כמנהלת, הצטרף בית הספר לתוכנית "זינוק להצלחה" של המרכז. דהן החלה לעבוד עם ליאורה אלדר, מנטורית מנהלים של הארגון, בעברה מנהלת בית ספר מצטיינת. וכן צוותה אל מורי בית הספר מדריכת אוריינות מטעם המרכז, שעבדה בתוך בית הספר וסייעה לשפר את ההוראה בכיתות באמצעות אסטרטגיות פדגוגיות חדשניות, מבוססות נתונים, הדרכה מעשית ומשוב שוטף.
מאז, בית הספר סיני עבר טרנספורמציה מרשימה ואט-אט החל להציג הישגים מצוינים, עליהם אף זכה בפרס החינוך הלאומי היוקרתי של משרד החינוך לשנת 2022.
כיצד הפך בית הספר סיני ממוסד חינוכי תת–משיג לדוגמה ומופת להצלחה פדגוגית?
"המרכז הישראלי לחדשנות בחינוך באמת דחף את בית הספר קדימה" מספרת דהן. "בניין בית הספר אולי בן שישים ולא במצב הכי טוב, אבל מה שחשוב באמת הוא הבסיס הפדגוגי והתרבות החיובית של בית הספר שאתה יוצר".
דהן מוסיפה כי "המרכז משקיע בפיתוח מקצועי ובהעצמה של מורים ומנהלים, תוך שיפור איכות ההוראה וההנהגה הבית-ספרית. כשנכנסים לכיתות, בולטים לעין פוסטרים על הקירות עם אימרות מניעות כמו "קריאה היא חלום עם עיניים פקוחות".
להשלמת המאמצים, תוכנית "עצמאות פלוס" של המרכז הישראלי לחדשנות בחינוך הביאה את הורי התלמידים להיות שותפים פעילים בלמידה של ילדיהם.
דוד ארמיאס, רכז ההורים והקהילה של המרכז, מספר כי בין השאר למדו ההורים להקפיד על הגעה בזמן של הילדים לבית הספר, עם הספרים וחומרי הלימוד המתאימים ולאחר שהתלמידים השלימו את שיעורי הבית. "טיפחנו תחושת שייכות בתוך הקהילה ובין ההורים לסגל החינוכי", אומר ארמיאס. "הצלחת התוכנית היא הפרס של כולנו, גמול על עבודה שנעשתה ביחד ולמען מטרה משותפת".
דהן מייחסת הרבה מההצלחה לחזון וערכים שמטפחים רוח של שותפות בין הצוות החינוכי, התלמידים וההורים. לדבריה, "המורים קיבלו מסגרת פדגוגית ברורה אך גמישה, ועד מהרה נצפה שיפור דרמטי במיומנויות האוריינות של הילדים. באמצעות התשוקה שצמחה בקרב התלמידים לקריאה ולכתיבה הם הרחיבו את אוצר המלים שלהם, ותחושת הביטחון העצמי שלהם גדלה".
ההצלחה לא פסחה על צוות ההוראה, שדיווח על עלייה משמעותית במוטיבציה ובמורל. שיעור שביעות הרצון של המורים בבית הספר סיני עומד כיום על 97%, כשרבים מהם מגיעים מחוץ לראשון לציון כדי ללמד במוסד.
"המודל שלנו מבוסס על ההנחה שהשינוי האמיתי קורה כשכל קהילת בית הספר עובדת ביחד", מסבירה אלדר, מנטורית המנהלים שליוותה בצמידות את מנהלת בית הספר, "וזה בדיוק מה שקרה בבית הספר סיני. העבודה הצמודה עם המנהלת וצוותה תרמה ליצירה של סביבת למידה ממריצה, שבה כל ילד יכול לשגשג, ללא תלות במשאבים של משפחתו או ברקע ממנו הגיע".
"כחלק מהתוכנית, הכנסנו למעלה מ-600 ספרים לכל כיתה, המאורגנים לפי רמת קריאה", מוסיפה מיראב רותם, מפקחת פדגוגית של המרכז ומאמנת אוריינות לשעבר מטעם המרכז בבית הספר סיני. "הילדים נבחנים באופן קבוע ומתומרצים לעלות ברמות הקושי. כשילד עולה רמה, כל הכיתה חוגגת איתו".
עם הזמן, אסטרטגיות ההוראה החדשניות של המרכז שולבו בכל תחומי הלימוד ונכללו גם בתוכנית החינוך המיוחד של בית הספר.
"אנחנו נרגשים מההוקרה שקיבלה ענת דהן ממשרד החינוך על כישורי ההנהגה שלה, ועל ההכרה ביכולתה לחולל שינוי בתשע שנות כהונתה כמנהלת בית הספר", אומר דן פוטרמן, מנכ"ל המרכז. "אנחנו גאים להיות שותפים להישגים הללו ולקחת חלק חשוב בשינוי פניו של בית הספר".